Jij in de toekomst zonder last van het verleden

OCP Perfectionisme coaching: ontwikkelings gericht je talent ontdekken.

Perfectionisme ontstaat vanuit ontzettend positieve intenties, herkenbaar aan de overtuiging dat iets altijd beter kan (& móet). Tegelijk overheerst een gebrek aan zelfvertrouwen, daadkracht en durf, zijn er neerbuigende gedachten. Het vooral goed willen doen is uitputtend, geeft keuze stress, uitstelgedrag en ontevredenheid over de eigen prestaties. Als een cliënt doorkrijgt wat perfectionisme is en hoe het werkt, geeft het juist profijt en plezier. Groot is dan ook de opluchting als het leven ineens weer "normaler" voelt. 

 

Auteur Marcel Hendrickx schreef er boeken over:
"​Mensen die kampen met perfectionisme ervaren het leven als ingewikkeld, vol ‘moetens’ en stress. Ze vinden het moeilijk om te weten wie ze echt zijn en wat ze echt willen. Hun doen en denken staan in het teken van wat de buitenwereld wil, en dat is vaak erg vermoeiend. Perfectionismecoaching doorbreekt dat patroon, de OCP-coaches zijn erop getraind om deze symptomen te herkennen én via de OCP-methodiek mensen te bevrijden van het patroon."

 

Perfectionisme begint bij een gevoel anders te moeten zijn op jonge leeftijd in de kleuterklas en ontstaat onbewust. Je kreeg toen aangepast gedrag of anders denken aangeleerd, moest beter presteren, thuis meehelpen of werd streng opgevoed. Dat harde doorzetten bracht soms voorspoed, maar liet ook al jong grenzen overschrijden. Zo ontwikkelde zich een coping-strategie: het patroon.

Perfectionisme bij volwassenen uit zich door het doorgaan van dit patroon. Er is onrealistische hoge perfectie nodig, met neiging tot over-presteren en doorgaan, waar anderen juist stoppen en pauzeren. Er is controledwang, gepieker, stress, angst, doemdenken, slaaptekort, onmacht, onzekerheid, over-vermoeidheid, burn-out of burn-bore: allemaal kenmerken en signalen van het patroon. 

Herkennen van Perfectionisme symptomen:

  • Bevestigingsdrang: iedereen proberen te geven wat ze willen; je zegt altijd ja; behoeftes van anderen gaan voor. 
  • Hoge kwaliteitseisen stellen, ook voor minder belangrijke zaken: je verliest je in details; het is nooit goed genoeg.
  • Laag zelfbeeld: je voldoet niet aan je eigen eisen; je voelt je onbelangrijk of weinig waard.
  • Faalangst en andere angsten: onzekerheid, bindingsangst, sociale stress,…
  • Controledrang: je agenda of plan niet kunnen loslaten; moeilijk kunnen omgaan met onverwachte veranderingen.
  • Heel veel denken of piekeren: je trekt je beslissingen in twijfel; je maakt je zorgen; je kan je gedachten niet tot rust brengen.
  • Uitstelgedrag: ergens niet aan beginnen en je er dan schuldig over voelen.
  • Moeilijk kunnen kiezen of beslissen.
  • Te groot verantwoordelijkheidsgevoel of te grote betrokkenheid.
  • Doorgaan, nooit opgeven, wat er ook gebeurt.

Gevolgen:

Het hebben van perfectionisme loopt vaak samen met een minderwaardigheidscomplex: je vindt jezelf niet oké genoeg. Het voortdurende gebrek aan zelfvertrouwen breekt op en heeft overal invloed op. Er is een negatief, uitputtend gevoel, leidend tot burn-out en ziektes waarbij het vrij leren denken hapert, omdat je meer rekening houdt met de buitenwereld dan met jezelf. Het werk, zorgen en dagelijks leven steeds meer vergen omdat er innerlijke rust ontbreekt. Steeds een faalgevoel overheerst of je geen uitweg omhoog lijkt te vinden. Vaak spanning of stress omdat dingen zo goed mogelijk móeten. Grenzen stellen kost moeite: je voelt je uitgeput.

Met Ontwikelingsgericht Coachen van Perfectionisme (OCP) wordt de neerwaartse spiraal doorbroken en komt de natuurlijke balans terug. Dit is telkens weer een prachtige ontdekkingstocht naar de kern en brengt positieve veranderingen, groei, blijdschap en zelfvertrouwen.  Een OCP-traject is gemiddeld 5 - 8 consulten in 3-4 maanden. Als OCP-coach ben ik lid van HOI/BPC en ondersteun je in het hele traject.

Site met o.a. wetenschappelijke artikelen en informatie over perfectionismewww.bevrijdjezelf.be

Brene Brown TED TALK op YouTube over kwetsbaarheid:   https://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability?language=nl

Ervaringen na OCP-traject.:   

"Ik kwam uit een burnout en had spanning, al jaren en wilde daar vanaf. Het gaat nu goed. Soms nog spanning, maar ik kan het naast me neerleggen. Ik heb het meest gehad aan de kritische vragen van Liesbeth, afwisseling van gesprek & oefeningen,"  E.D.A.  2021.

Liesbeth is heel kundig, eerlijk, puur en vriendelijk. Zij neemt alle tijd voor je en doet en geeft dat gene wat je nodig hebt. Ik ben een ander mens geworden. Maar nog steeds of liever; de Karin die ik van nature ben. Zacht maar ook krachtig. Eindelijk ben ik in balans! En heb mezelf terug gevonden. Ik ken mijn grenzen, herken ze nu ook beter en weet met ze om te gaan. Ik ben weer actief en heb weer energie maar ben ook lief voor mezelf en ook voor alles om me heen. Ik durf te zeggen dat ik eindelijk weer gelukkig ben met mezelf. Ben niet meer op zoek naar geluk en liefde van buiten af. Ik kan het weer vinden met mezelf, met vooral wie ik wel ben en met wat ik wel heb! Het glas is niet meer half leeg, maar halfvol!      Ik ben daadkrachtiger geworden, pak weer van alles op zoals klussen en hobby’s en zie niet meer zo erg tegen de dingen op. Ik heb geen faalangst meer, geen uitstel gedrag meer, maar pak nu aan zonder stress of daardoor gestrest te worden, handel nu van uit een soort rust en bedenk dat de dingen niet weg lopen, alles op zijn tijd, morgen weer een nieuwe dag, maar geen afstel en uitstel maar van uit vertrouwen  en ik twijfel minder. Eindelijk weer blij van binnen.   Een dikke knuffel voor jouw hulp en inzet lieve Liesbeth!! "   Karin Pel 2019.🙂

 

 

Een artikel over faalgangst

"The critical inner voice" : een white board film

OCP docent Marcel Hendrickx over Perfectionisme tijdens Corona.

  • Aan de OPLEIDING tot PERFECTIONISME COACH zijn 84 PE (Permanente Educatie uren) toegekend door de Nederlandse Orde van Beroepscoaches NOBCO.
    Kenmerk 191212-NIPC-080,
    toekenning geldig t/m 07-02-2022.
    Meer informatie tref je aan op: www.NOBCO.nl