Perfectionisme: wat is dat eigenlijk? In tegendeel tot wat men denkt onstaat perfectionisme  vanuit positieve intenties. Het goed willen doen,  overal het beste van te willen. Het is zowel lastig, vanwege gebrek aan tevredenheid over eigen prestaties, als iets moois wanneer het slim wordt ingezet en handzamer wordt. Perfectionisme onstaat meestal in de kindertijd zonder het door te hebben.Door situaties zoals afwijzing, ziekte, anders voelen, verhuizing, pesten e.d. voelt iemand zich imperfect en ontwikkelt al op jonge leeftijd een coping-strategie om vol te houden.

 Perfectionisme is te herkennen aan dit soort symptomen: 

  • Bevestigingsdrang: iedereen proberen te geven wat ze willen; je zegt altijd ja; anderen komen voor jezelf.
  • Hoge kwaliteitseisen stellen, ook voor minder belangrijke zaken: je verliest je in details; het is nooit goed genoeg.
  • Laag zelfbeeld: je voldoet niet aan je eigen eisen; je voelt je onbelangrijk of weinig waard.
  • Faalangst en andere angsten: onzekerheid, bindingsangst, sociale stress,…
  • Controledrang: je agenda of plan niet kunnen loslaten; moeilijk kunnen omgaan met onverwachte veranderingen.
  • Heel veel denken of piekeren: je trekt je beslissingen in twijfel; je maakt je zorgen; je kan je gedachten niet tot rust brengen.
  • Uitstelgedrag: ergens niet aan beginnen en je er dan schuldig over voelen.
  • Moeilijk kunnen kiezen of beslissen.
  • Te groot verantwoordelijkheidsgevoel of te grote betrokkenheid.
  • Doorgaan, nooit opgeven, wat er ook gebeurt.

 

Het goed willen doen wordt een patroon: je vindt jezelf niet oké genoeg. Kan is een uitputtend, negatief gevoel, leidend tot burn-out en ziektes. Ondertussen het vrij leren denken hapert, men meer rekening houdt met de buitenwereld dan met zichzelf. Ineens het werk, het zorgen of je leven steeds meer vergen en innerlijke rust ontbreekt. Het dagelijks bestan teveel wordt, een faalgevoel overheerst of je geen uitweg omhoog lijkt te vinden. Vaak spanning of stress omdat dingen zo goed mogelijk móeten. Steeds meer moeite met grenzen stellen: je voelt je uitgeput. Hoe doorbreek je een neerwaarse spiraal vol gepieker?

Perfectionisme is de overtuiging dat het altijd beter of behoort te zijn. Er is gebrek aan zelfvertrouwen, daadkracht, durf of zelfzorg. Bevestiging is nodig, gezien worden een zekerheid. Neerbuigend praten over jezelf. Herkenbaar?

Dit gevoel anders te moeten zijn ontstaat al op jonge leeftijd en vooral onbewust. Je kreeg aangepast gedrag en anders denken aangeleerd of moest presteren, meehelpen of kreeg strenge opvoeding. Het voelde zélden goed genoeg. Dat steeds harder werken en doorzetten bracht soms voorspoed, maar liet ook al jong veel grenzen overschrijden. Als volwassene gaan zulke patronen dóór. Hoge perfectie eisen geven neiging tot over-presteren. Vaak doorgaan waar anderen stoppen en pauzeren, piekeren, stress, angsten, slaaptekort, burnout, vermijding, controle, futloos, bevestigingsdrang, onmacht of onzekerheid: allen zijn kenmerken en signalen van het patroon.

Helpen met het patroon van Perfectionisme is telkens weer een prachtige ontdekkingstocht naar de oorsprong van positieve verandering. Clienten worden blijer door toe name van zelfvertrouwen. Een OCP-traject is gemiddeld 5 - 8 consulten in 3-4 maanden. Als OCP-coach ben ik lid van Het Ontwikkelings Instituut.be  en ondersteun je tijdens het hele traject.

Site met o.a. wetenschappelijke artikelen en informatie over perfectionismewww.bevrijdjezelf.be

Brene Brown TED TALK op YouTube over kwetsbaarheid:   https://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability?language=nl

Ervaring na OCP-traject. Hoe heb je Coaching/OCP ervaren? En hoe is je leven/situatie nu veranderd?    Liesbeth is heel kundig, eerlijk, puur en vriendelijk. Zij neemt alle tijd voor je en doet en geeft dat gene wat je nodig hebt. Ik ben een ander mens geworden. Maar nog steeds of liever; de Karin die ik van nature ben. Zacht maar ook krachtig. Eindelijk ben ik in balans! En heb mezelf terug gevonden. Ik ken mijn grenzen, herken ze nu ook beter en weet met ze om te gaan. Ik ben weer actief en heb weer energie maar ben ook lief voor mezelf en ook voor alles om me heen. Ik durf te zeggen dat ik eindelijk weer gelukkig ben met mezelf. Ben niet meer op zoek naar geluk en liefde van buiten af. Ik kan het weer vinden met mezelf, met vooral wie ik wel ben en met wat ik wel heb! Het glas is niet meer half leeg, maar halfvol!      Ik ben daadkrachtiger geworden, pak weer van alles op zoals klussen en hobby’s en zie niet meer zo erg tegen de dingen op. Ik heb geen faalangst meer, geen uitstel gedrag meer, maar pak nu aan zonder stress of daardoor gestrest te worden, handel nu van uit een soort rust en bedenk dat de dingen niet weg lopen, alles op zijn tijd, morgen weer een nieuwe dag, maar geen afstel en uitstel maar van uit vertrouwen  en ik twijfel minder. Eindelijk weer blij van binnen.   Een dikke knuffel voor jouw hulp en inzet lieve Liesbeth!! "                     Karin Pel oktober 2019.🙂

 

- 4 - Alle teksten onder Blij van Binnen auteursrecht & copywright

Hët boek op voorraad.

Als OCP opgeleide Coach help ik je bevrijden van het negatieve gevoel van Perfectionisme.  Marcel:"​Mensen die kampen met perfectionisme ervaren het leven als ingewikkeld, vol ‘moetens’ en stress. Ze vinden het moeilijk om te weten wie ze echt zijn en wat ze echt willen. Hun doen en denken staan in het teken van wat de buitenwereld wil, en dat is vaak erg vermoeiend. Perfectionismecoaching doorbreekt dat patroon, de OCP-coaches zijn erop getraind om deze symptomen te herkennen én via de OCP-methodiek mensen te bevrijden van het patroon."

 

 

 

 

Een artikel over faalgangst

"The critical inner voice" : een white board film

OCP docent Marcel Hendrickx over Perfectionisme tijdens Corona.

  • Aan de OPLEIDING tot PERFECTIONISME COACH zijn 84 PE (Permanente Educatie uren) toegekend door de Nederlandse Orde van Beroepscoaches NOBCO.
    Kenmerk 191212-NIPC-080,
    toekenning geldig t/m 07-02-2022.
    Meer informatie tref je aan op: www.NOBCO.nl