Stress informatie: een korte uitleg.  >>>  Ga bij signalen van langdurig slaapgebrek, oververmoeidheid of chronisch stress direct naar huisarts! <<<

Stress: is een spanningsvorm in het lichaam die optreedt als reactie op externe prikkels en die wordt gevolgd door een bepaald patroon van fysiologische reacties. Deze kunnen prettig en onprettig zijn.

Een goede vorm is Acute Stress: een lichamelijke reactie bij een werk deadline of een dreigende situatie. Daarop maakt het lichaam hormonen aan: adrenaline, voor snel reageren en cortisol dat de ademhaling en hartslag weer normaliseert. Je wordt vanzelf rustig en oké.

Chronische Stress c.q. oververmoeidheid voelt als continue aanwezig opgejaagd gevoel ("op je tenen lopen") merkbaar aan verkorte reactietijden, onrealistisch faalgevoel, druk op de borst, slaapstoornissen en meer emotioneel zijn. Tevens symptomen als minder eetlust, korter “lontje”, last van werkdruk, piekeren of relationele problemen.

Gevolg van stress: o.a. buikpijn, verhoogd risico op diabetes en hoge bloeddruk, hogere vatbaarheid voor infecties, aandoeningen, griep. Een te lange periode van ongezonde stress en te weinig goede ontspanning geeft burn-out. Hoe langer in burn-out duurt, hoe langer het herstel van dendrieten (zenuwceluitlopers, zie ook Michael Portszy, Klinisch neuropsycholoog en schrijver van Veerkracht). Van alle ziekteverzuim ontstaat 36% door overmatig stress. Door simpele testen kan een deskundige eventuele vermoedens hiervoor bevestigen. September 2018 leed 15% vrouwen en 9 % mannen aan Burnoutklachten, 1 op 17 had een niet opgemerkte depressie. Een pandemie zoals Corona geeft toename van psychische klachten.

Slechte slapers neigen tot doorgaan waar anderen stoppen en nemen te weinig pauzes. Ze staan meer "aan" i.p.v. luisteren naar hun lichamelijke grenzen of "uit" stand; negeren slaapbehoefte en zijn meer gevoelig voor blauw licht (PC/tablet/GSM).  Minimaal 1 x 20 minuten per dag echte pauze, d.w.z. rust is nodig. Slapeloosheid is de belangrijkste factor voor het ontwikkelen van depressies en burnout.

Hersenstam: emoties zoals woede, angst, verdriet activeren de herstenstam, die actief reageert met reacties. Zulke klachten geven onrust en irritatie over de gezondheid. Er ontstaat meer angst en ongerustheid, wat weer leidt tot meer activatie van hersenstam.

- 12 - Alle teksten onder Blij van Binnen auteursrecht & copywright

 

  • Pijnkaart van het lichaam

  • De thalamus, het emoties regel centrum in het brein

  • Werking van de thalamus bij gevaar

Hoe werkt het lichaam? Goede en slechte stress uitgelegd: