Gelukkig zijn betekent niet dat alles perfect is. Het betekent dat je hebt besloten verder te kijken dan de imperfecties.

Patronen van denken, doen en voelen

Een drang naar beter zijn ontstaat al vaak op jonge leeftijd. Je kreeg aangepast gedrag door extra hard werken, sport prestaties, moeten meehelpen of strenge opvoeding. Het voelde vaak niet goed genoeg. Er ontstond een patroon van uiterst je best (móeten) doen. Dat bracht soms voorspoed, maar liet je ook al jong grenzen overschrijden.

Als volwassene bestaan ook zulke patronen. Hoge perfectie eisen moéten, pas dan is het oké. Er is gebrek aan zelfvertrouwen, je bent beïnvloedbaar of wil overpresteren, d.w.z. doorgaan waar anderen juist stoppen en pauzeren.    Zo ontstaat vatbaarheid voor werkdruk, gepieker, stress, angsten, slaaptekort, burntout, controledwang, onmacht en onzekerheid:  Perfectionisme en bevestigingsdran signalen.

 

Perfectionisme patroon kan zich op veel wijze tonen. Soms alles doen, soms juist nergens aan beginnen en alles daartussenin. Signalen ervan zijn b.v. dat je bevestiging nodig hebt van anderen om je oké (genoeg) te voelen. Altijd eerst denken zonder spontaan iets te doen, veelvuldig ja-maar gebruik of weinig onafhankelijk van anderen je eigen weg durven gaan.

Perfectionisme: hoe werkt OCP? Samen ontdekken:

Via het OCP stappenplan kun je perfectionisme vernieuwend en makkelijker hanteren zonder dat het hinder geeft. Een mooie ontdekkingstocht naar wie jíj bent, weer blij en spontaan worden, zonder een druk om je "goed genoeg" te voelen.

Een OCP-traject is ca 5 tot 7 consulten in 3-4 maanden. Je ontdekt hoe je perfectionisme ontstond, leert begrijpen dat patronen en frustraties een manifestatie zijn van onbeantwoorde emoties en tekortschieten gevoel. Als OCP-coach geef ik goede begeleiding, motiveer en steun je daarbij. Ik ben lid van Het Ontwikkelingsinstituut. OCP- Perfectionisme is de methodiek van Marcel Hendrickx.  www.bevrijdjezelf.be

 

- 3 -