Bij Perfectionisme zijn het denken, doen en voelen uit natuurlijk evenwicht geraakt, zonder dit bewust zo te sturen.

Perfectionisme patronen: Het idee het beter te moeten doen ontstaat al vaak op jonge leeftijd. Je kreeg aangepast gedrag door extra hard werken, sportprestaties, meehelpen of strenge opvoeding. Het voelde vaak niet niet goed genoeg, je ging extra hard je best doen. Dat bracht soms voorspoed, maar liet je ook al jong grenzen overschrijden.

Als volwassene bestaan ook zulke patronen. Hoge perfectie eisen moéten, er mist zelfvertrouwen. Je bent beïnvloedbaar of gaat juist over-presteren, d.w.z. doorgaan waar anderen juist stoppen en pauzeren. Zo ontstaat vatbaarheid voor piekeren, stress, angsten, slaaptekort, burnout, controle, onmacht en onzekerheid: signalen van Perfectionisme en bevestigingsdrang.

Perfectionisme kent vele vormen. Altijd álles perfect willen doen, juist moeite met keuzes of beginnen en iedere vorm daartussenin. Je hebt bevestiging van anderen nodig dat je het goed doet, pas dan ben je tevreden. Of je mist spontaniteit of durft te weinig onafhankelijk van anderen de eigen weg te gaan. Perfectionisme: OCP helpt ermee omgaan🙂  zodat je het positief kunt gebruiken! Een mooie ontdekkingstocht naar het goede in jezelf en dit weer dagelijks bemerken.

Een OCP-traject is gemiddeld 5 tot 7 consulten in 3-4 maanden. Je ontdekt hoe je perfectionisme ontstond, leert begrijpen dat patronen en frustraties een manifestatie zijn van onbeantwoorde emoties of tekortschieten gevoel. Als OCP-coach geef ik begeleiding, motiveer en ondersteun. Ik ben lid van Het Ontwikkelingsinstituut; deOCP-methodiek is van Marcel Hendrickx. 

Site met o.a. wetenschappelijke artikelen en informatie over perfectionismewww.bevrijdjezelf.be

Brene Brown spreekt op YouTube over kwetsbaarheid:   https://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability?language=nl

 

- 3 -